Fest.Concurs Polidor On-line (XXI=2020) – Interferențe cu Beethoven: J.W.Goethe

INTERFERENȚE CU BEETHOVEN: GOETHE

Titlul unui volum apărut în limba română cu peste un deceniu în urmă* mi se pare viclean din mai multe puncte de vedere. În primul rând: toți știm că, de regulă, coperta I vinde produsul cultural și, dacă pe coperta I a acelei cărți este scris titlul ,,Beethoven văzut de contemporani”, te întrebi: care contemporani, contemporanii vremii actuale sau a compozitorului, în condițiile în care contemporanii noștri din ultima jumătate de secol au realizat ,,într-o veselie” opere culturale (studii de muzicologie, monografii, documentare, filme artistice etc.) despre marele compozitor ?

În al doilea rând: dacă este o antologie de texte, cartea poate avea (sau nu) un autor declarat, în cazul enunțat mai sus coperta I ,,mergând” pe a doua variantă. În interiorul cărții, însă,  ,,Descrierea CIP a Bibliotecii Naționale a României” precizează că este vorba despre un volum care include ,,scrisori, memorii etc. reunite și adnotate de J.G. Prod’homme; trad. și pref.: Theodor Bălan”, prin urmare confirmă existența unui autor-antologator: Prod’homme Jacques-Gabriel.

În al treilea rând: ca să poată vinde ,,o marfă” cu niște nume grele, pe coperta 4 se spune un adevăr pe jumătate, adică bine trunchiat, despre faptul că volumul include texte-amintiri în pagini având ,,ca autori pe contemporanii care, cu toții au fost în relații personale cu Beethoven – dintre ei, unii fiind iluștri, ca Goethe și Weber…”. De fapt, aici se ascunde un adevăr ciudat: Goethe nu a avut o relație de prietenie cu Beethoven, nici măcar de amiciție, iar antologia include amintiri ale multor necunoscuți, de fapt, oameni fără o operă scrisă și fără urme culturale sui-generis lăsate posterității (iată enunțul):  ,,Adunate și traduse aici pentru prima dată, aceste pagini au ca autori pe contemporanii care, toți, au fost în relații personale cu acesta. Dintre ei, unii sunt iluștri, ca Goethe sau Weber, alții cu totul obscuri sau necunoscuți, astăzi uitați chiar de către compatrioții lor”(adică vinzi niște amintiri semnate de niște neica-nimeni despre Titanul Muzicii – subl.P.P.). Restul reclamei ține de, scuzat să-mi fie limbajul neacademic, de o ,,ciorăneală din marketing” a unui redactor de carte în limba română, întrucât editura franceză (Librairie Stock) a făcut (în 1927!…) precizarea concretă în titlul și subtitlul volumului, și anume:

Beethoven

raconté par ceux qui lont vu.

Lettres, Mémoires etc

réunis et traduits par

J.-G. Prod’homme

A loccasion du centenaire. 1827-1927

Referitor la Johann Wolfgang von Goethe (n.28.08.1749-d.22.03.1832, în imagine: masca mortuară), de regulă, cei născuți la interferența dintre Leu și Fecioară (adică la sfârșitul lunii august) nu prea-i suportă pe Săgetători. Poate că le admiră o parte din calități (dacă-s  oameni obișnuiți) sau le admiră talentul (dacă-s creatori) și, nu în ultimul rând, îi pot compătimi dacă suferă de afecțiuni anti-profesionale (marcante pe viață și catastrofale în finalizarea propriei opere), precum în cazul lui Beethoven, iar textul marelui om de cultură german este edificator în acest sens:,,/…/ din nefericire este o ființă neîmblânzită care, fără îndoială, nu greșește găsind lumea detestabilă, însă care, într-adevăr, n-o face să devină plăcută nici pentru el, nici pentru ceilalți. De altfel, este scuzabil și ar trebui să-l compătimim, căci  e pe cale să surzească (subl.P.P.), ceea ce este mai puțin dăunător sub aspect social decât muzical.” Și concluzionează afirmând că Beethoven,  ,,care este foarte laconic din fire, devine de două ori pe atât din cauza acestei infirmități”(subl.P.P.),  cunoscute fiind cercetările profunde ale lui Goethe în lumile biologiei, dar și în cea umană sau a arheologiei italo-mediteraneene, imensa-i operă literară fiind o puternică incursiune interferențială chiar în zonele ascunse ale subiectivității, născute de rasa umană de-a lungul ultimelor 3000 de ani de istorie și evoluție spirituală.

Paul Polidor

Membru al Academiei de Literatură și Arte a Ucrainei

2 nov.2020

 

—————————-

*Beethoven văzut de contemporani, Humanitas, 2007

Pin It on Pinterest