Fest.Polidor (2020)- Interferențe cu poliomielita & Beethoven: Itzhak Perlman-75

Fest.Polidor(2020) Interferențe cu poliomielita & Beethoven: Itzhak Perlman-75 de ani de viață

(în imagine: Ed Sullivan felicitându-l pe Ithak Perlman, în cârje, când avea 13 ani / 1958)

Festivalul-Concurs Internațional de Interferențe Culturale ”Paul Polidor” propune participanților (Ed.XXI=2020) studierea unor elemente de interferentologie (de origine evreiască) și culturologie în estetica artelor prin ,,mărturii” de concepție artistică ale lui Itzhak Perlman (75 de ani de la naștere: n.31.08.1945). Originile asiatice sunt marcante în acest parcurs evolutiv excepțional.

Spre studiu veți asculta / viziona Concertul pentru Vioară de Ludwig van Beethoven chiar în anul care ,,luminează” un sfert de mileniu de la nașterea marelui compozitor, 1770-2020. La pupitrul Orchestrei Filarmonice din Berlin se află o altă personalitate culturală având origini evreiești, Daniel Barenboim, fostul soț al lui Jackeline du Pré, născută tot în 1945, precum Itzhak Perlman, însă învinsă letal la 43 de ani de evoluția nemiloasă a sclerozei în plăci (artista a rămas în sufletul publicului pentru interpretarea sui-generis a Concertului pentru Violoncel de Elgar).

Ce spunea, de fapt, Itzhak Perlman, este legat de următoarele aspecte, și anume că: în opinia sa, beethovenianul ,,Violon Concerto” rămâne, probabil, cea mai complexă piesă muzicală scrisă vreodată în acest gen, în sensul că nu ar căpăta ,,rutină” în interpretare, nu l-ar ,,lăsa” Beethoven însuși. De ce? Pentru că (neminimalizându-i clasicului rus  scala axiologică), față de suflul romantic al interpretării concertului omonim de Ceaikovski, ,,nebunul” de Săgetător îi pregătește, la fiecare interpretare, o nouă ,,capcană” de formulă tehnico-estetică, descifrantă în acribia scriiturii ,,Titanului de la Bonn”.

Această disecție a pătrunderii sensurilor ascunse din operele lui Beethoven o propuneam și cu câțiva ani în urmă participanților din festivalul nostru prin audierea, pe CD-ul de lucru, a unui fragment din filmul artistic ,,Recitalul”(40 de ani de la apariția peliculei, cu actorul Richard Dreyfuss /origini evreiești, pe care actorul le comentează cu un acut simț critic la adresa societății actuale/ în rolul principal, 1980-2020, regia: Joel Oliansky) atunci când ,,disecția” viza celebrul Concert pentru Pian și Orchestră de Beethoven, ,,Imperialul”(atenție la subtilitățile scenariului atunci când solistul instrumental este ironizat în fața orchestrei de un dirijor hârșit, adică prăfuit în acceptarea unei noi viziuni de tratare a materialului muzical!):

https://www.youtube.com/watch?v=RCaOs2kCVPo&t=6s

Itzhak Perlman se confesa afirmând că există momente ,,crude” ale interpretării esențelor din scriitura compozitorului german (cu origini flamande), când nu te mai poți ,,piti” în spatele unor emisii protectoare ale orchestrei, ca la Ceaikovski, și, practic, ești singur în fața ,,atacului”, precum un mare scriitor în fața paginii albe, dezarmante, care te exasperează în lipsa inspirației divine:

https://www.youtube.com/watch?v=cokCgWPRZPg&t=189s

Totul ca o călătorie a descoperirilor printre secretele civilizațiilor din Americi…, de care nu te mai saturi în așteptarea mântuirii dinspre un Prometeu sfâșiat între cunoaștere și nebănuitele trepte (parafrazându-l pe poetul și filozoful român Lucian Blaga) ale sinesteziei sunetului din tăcutele patimi ale artelor…

Paul Polidor

Membru al Academiei de Literatură și Arte a Ucrainei

17 nov.2020

Pin It on Pinterest