Polidor-Fest.Concurs XXII=2021: Centrul ONG Cristina Georgescu (Prof. logoped – CMBRAE / ISMB)-,,Relația dintre mobilitatea sufletească, verbală și mobilitatea corporală”

POLIDOR-FEST.CONCURS On-line 2021 / S-AU ÎNCHIS ÎNSCRIERILE pentru JUDEȚELE: 1.DOLJ  2.ILFOV  3.BUZĂU   4.IALOMIȚA  5.CĂLĂRAȘI   6.TULCEA   7.GORJ  8.MEHEDINȚI   9.CARAȘ-SEVERIN  10.HARGHITA  11.TIMIȘ   12.HUNEDOARA  13.SIBIU   14.BIHOR   15.ALBA    16.SATU MARE    17.SĂLAJ   18.COVASNA  19.VASLUI  20.MARAMUREȘ    21.SUCEAVA    22.BOTOȘANI    23.NEAMȚ   24.IAȘI  25.PRAHOVA  26.CLUJ  27.ARAD   28.GIURGIU 29.OLT  30.VRANCEA  & PALATUL NAȚIONAL al COPIILOR, BUCUREȘTI

COMUNICAT ONG ( 22.11.2021) Orice înscriere a unei persoane în festivalul-concurs on-line după data de 22.11.2021 din județele & instituțiile de mai sus,  România, se consideră rezervare personalizată & înscriere pentru ediția a XXIII-a din 2022 ! INTERNATIONAL POLIDOR-FEST.ON-LINE / CULTURAL INTERFERENCES (1998/1999-2021)

For INTERNATIONAL On-line POLIDOR XXII=2021 

Personalized Reservations at: Solicitări înscrieri / rezervări personalizate Fest.Concurs On-line / E-mail:fundatia.paulpolidor@yahoo.com & 004.0740.47.48.14 & 004.0763.765.567 You can find the ,,Paul POLIDOR” Festival also at:www.fundatia-paulpolidor.ro//Mижнародна Лiтературно-Мистецька Академiя України &Internationale Akademie für Literatur, Kunst und Kommunikation / Vertretung in Deutschland – Österreich – Tschechische Republik: Pentru evoluția noastră spirituală, a copiilor  și  tinerilor  între  5 și 90 de ani: FESTIVALUL INTERNAȚIONAL de interferenţe culturale  (Ed. XXII, ON-LINE: 25.05.2021-25.05.2022)  Paul Polidor

==============================================================================================

Relația dintre mobilitatea sufletească, verbală și mobilitatea corporală 

Centrul ONG CRISTINA GEORGESCU (PROF. LOGOPED – CMBRAE / ISMB)

„Euritmia este un fel de vorbire vizibilă”(Rudolph Steiner, Euritmia, vorbire vizibilă, Editura Triade, Cluj-Napoca, 1999, p. 20) este o afirmație curajoasă pentru orice ființă umană care își iubește limba ca pe un dat fix, imuabil. Însă orice personalitate care posedă calități artistice înțelege că exprimarea corporală pornește de la cuvânt, iar complexitatea mișcărilor relevă întocmai reflecția lumii interioare umane exprimate prin percepții, sentimente, gânduri.

Pornind de la sugarul care depinde total de adultul relevant până la persoana matură care acționează voluntar, ființa umană parcurge „metamorfoze extraordinare”, după cum afirma Steiner, etape ontologice în care dezvoltarea fizică secondează evoluția conștiinței copilului, adică acea mișcarea a sinelui către exterior, pe care euritmia o descoperă și o stimulează și pe care o aplică pedagogia Waldorf sau arta educației inițiată de antroposof.

Așadar, fiecare mișcare euritmică este originată în emoții, iar fiecare parte a corpului este percepută ca însuși întregul la scară minimală, de aceea toate secțiunile trupului sunt esențiale în această artă a motricității. Pornind de la postura de echilibru între greutate și imponderabilitate, dintre conștiența sinelui și conștiența mediului până la mișcarea membrelor care, prin dispunerea lor generoasă pe ambele laturi ale corpului, oferă libertate de expresie corporală, euritmia transpune în mișcare gestul care se află în spatele cuvântului rostit. Relația omului cu fonemele nu a fost întotdeauna o simplă vehiculare în unități lexicale precum astăzi, întrucât în zorii civilizației sunetele erau învestite cu însușiri spirituale. Spre exemplu, limba ebraică conținea sunete care erau incantate doar în ceremonii religioase. În culturile străvechi ale popoarelor există descântece sau binecuvântări construite prin succesiuni de foneme care rezonează cu undele cerebrale, în special cu undele de relaxare alpha, potențând efectul anumitor stări afective. Magia frecvențelor create de sunete este utilizată și astăzi în terapiile prin joc, meloterapie sau în terapia spiritual-religioasă.

Vorbirea combină  sunetele, făcând ca fiecare fonem să dispară în unitatea lexicală și să-și piardă din „magie”. Steiner afirmă că atunci când omul rostește un sunet, el imprimă o formă aerului care îl înconjoară (Rudolph Steiner, Euritmia, vorbire vizibilă, 1999). De aceea fiecărui fonem sau fiecărei note muzicale cântate îi corespunde o atitudine ce încorporează o suită de acte ideomotorii imperceptibile. Sursa euritmiei constă în acea „mișcare ascunsă în vorbire și cântec” și asta o face o artă în care „limbajul și cântecul sunt făcute vizibile”(Rudolph Steiner, Euritmia, vorbire vizibilă, 1999, p. 22).  Așadar, Rudolph Steiner dezvoltă euritmia pornind de la aserțiunea că limba este o „metamorfoză a întregului om”. În concepția lui, sunetele au rezonanță când sunt rostite și pot fi citite când sunt scrise. De aceea, acestea pot fi vizibile ca mișcare prin arta euritmică. Odată spuse, sunetele parcurg traseul fono-articulator: laringele, cerul gurii, limba, dinții și organele respiratorii care, fiind în conexiune cu celelalte părți ale corpului, generează mișcări corporale ritmate în cadențele date de frecvența fonemelor. Și aceasta este trăirea vorbirii, adică arta euritmică. Când Steiner dă indicații pentru exersare, el demonstrează mișcarea care poate fi citită în forma corpului uman ce reprezintă sunetul. Antroposoful consideră că practicantul euritmiei trebuie să-și mărească receptivitatea spre perceperea și simțirea gestului corporal acordând atenție echilibrului și propriei motricități, întrucât el conectează mișcarea cu tonul sunetului și, astfel, cuvântul rostit din simțirea fiecărui sunet constitutiv creează acea vorbire conștientă de muzica interioară a fonemelor și duce la o responsabilizare a comunicării prin echilibrul creat între corporalitate și exprimarea orală.

 

 

 

Pin It on Pinterest