NGO ,,Paul Polidor”-International Interferences Festival XXIII-On-line (2022): EUGEN CRISTEA Decalog-70 (18.04.1952-18.04.2022)
Interviu în exclusivitate pentru publicații ONG, conceput şi realizat de Paul Polidor
(Membru al Academiei de Literatură și Arte a Ucrainei)
1.P.P.: Vechiul meu prieten Eugen Cristea (,,vechi” însemnând aroma unui vin parfumat, însă puternic, pe care îl savurau un Calboreanu sau Vraca în secolul trecut…), încercând să creionez acest interviu-decalog al vârstei tale de 70 de primăveri și recitind interviurile ,,omonime” de-acum 5 și, respectiv, 10 ani, adică DECALOG-60 & 65, vreau să mărturisesc Adevărul în fața unui public al artelor fidel: nimic în acele interviuri despre angoasele reale din timpul pandemiei Covid (2020-2022) ori șocul pe care l-am trăit într-o vară pre-pandemică, în care o știre TV spunea că actorul Eugen Cristea a suferit un atac cerebral (repetat într-o altă formă cu câteva zile în urmă): spune-mi, cum vezi tâmpenia acestor ultimi 5 ani de crize de care nu mai scăpăm ? 1.=E.C.: Nu e o tâmpenie, e chiar un cretinism. Un cretinism mondial! Absolut normal, când lumea e la mâna unui mic grup de nenorociți, urâți fizic și psihic, frustrați, plini de ură, cretinii nici măcar pe ei nu se iubesc, lipsiți de un pic de dragoste în copilăria lor nefericită, și care acum se răzbună pe milioane de oameni normali în speranța că aceste torturi psihice destinate umanității îi vor ajuta pe ei, jigodiile, să găsească ceva alinare. Prin răul făcut altora… Cum să fie lumea normală, când e pe mâna unui dement obsedat de război, a unui suferind de senilitate ultraavansată, a unei jigodii franțuzite lipită cu clei de rahatul numit neomarxism și de cretinătatea numită ,,corectitudine politică” ? Ptiu! A! Plus slugile băloase din conducerea bietei Românii…
2.P.P.: Revenind pe pământul amintirilor: am în față o fotografie în sepia de-acum peste o jumătate de secol, Cîmpina, 27.V.1968. Aproape că nu-l recunoști pe Eugen Cristea. Observ, însă, un tânăr suplu, rafinat, purtând în jurul gâtului, probabil, mătasea metaforelor din recitalurile sale de mai târziu, privind profund, peste degetele de pianist, către lumea spiritului. Și ce-nseamnă scris pe fotografie verso:,,TOPAZE” ? 2.=E.C.: Este o fotografie făcută înaintea plecării într-o primă deplasare cu Teatrul Național, la Câmpina, cu piesa TOPAZE, de Marcel Pagnol, în regia lui C. Dinischiotu, în rolul principal fiind inegalabilul Grigore Vasiliu-Birlic. Aveam 16 ani și pășisem deja pe scena Naționalului. Să n-avem vorbe…
3. P.P.: Știi că am scris câteva volume de analize dintr-o serie pe care am numit-o ,,Lideri în film”(între semnele lor zodiacale și elemente de psiho-sociologie politică) și observ cu stupoare că de un an-doi de zile există un soi de atac asupra destinului unor personalități născute în 1952 (înțelepciunea chineză adaugă și ianuarie 1953). Acest atac continuă, se pare, și în 2022. Vorbim, totuși, de cel mai puternic semn din culturologia chineză, Dragonul/1952 și dau câteva exemple: fostul ambasador al Azerbaigeanului în România, unul dintre cei mai bogați oameni de pe planetă, nu este arestat la Belgrad (unde fusese numit după București), ci la Baku (venit, zice-se, în concediu); folkistul Vali Sterian (moarte stupidă); recent, folkistul Victor Socaciu (moarte la fel de stupidă); poate cea mai puternică femeie a lumii de la acea vreme, Evita Peron din Argentina, moare brusc la 33 de ani în anul fatidic 1952…; actorul Eugen Cristea (da, născut tot sub același semn, nu pot zice că-i Fericirea-ntruchipată înainte de un alt control medical) și, Bomboana de pe Colivă, cel mai mare Țar al Planetei, Vladimir Vladimirovici Putin, născut în 1952 și, de plictiseală, s-a apucat să omoare civili în Ucraina cu trei săptămâni în urmă (24 febr.2022-n.n)! Ce crezi, Eugen, o să ningă-n Africa?… 3.= E.C.: ,,ĂȘTIA,, sunt în stare de orice, deci va ninge în Africa, numai că Africa va fi undeva la Polul Nord, care, între timp, va fi sub apele Mediteranei… Sunt un mare adept al ,,teoriei conspirației”, mai ales că tot ce s-a scris despre nenorocirea asta de plandemie (sic!) s-a adeverit și se adeverește pe zi ce trece…
4.P.P.: Dacă ne-ntoarcem cu 40 de ani în urmă, găsesc între fotografii vechi de arhivă, imagini dintr-o perioadă mai puțin știută despre viața ta artistică, așadar cititorii Decalogului-70 cum ar trebui să înțeleagă acele imagini cu tine având explicațiile: CENACLUL ,,FLACĂRA” la Bistrița / Pantomima ,,TEHNOCRAȚIE” și CENACLUL ,,FLACĂRA” la Cluj-Napoca / LUMINĂ! LUPTĂ! LIBERTATE!, ambele din 1976? 4.=E.C.: Nu e chiar mai puțin știută, cu atât mai mult cu cât în CENACLUL FLACĂRA am stat 5 ani de zile. Poate cei mai frumoși ani ai tinereții mele. Spre deosebire de o serie de lași, eu mă mândresc cu prezența mea în Cenaclu. Împlinesc 70 de ani, nu mă mai interesează părerea nimănui. Și nici nu vreau să mă cert cu cineva, că nu mai am timp să mă împac… Cât privește întrebarea, la Bistrița, pantomima mea ,,Tehnocrație” a avut un succes imens, fiind un număr foarte curajos și, deci, periculos pentru acele vremuri. A doua poză este la Cluj, cu celebrul semn LUMINĂ, LUPTĂ, LIBERTATE! Ce să vezi, valabil și azi, nu crezi??? Să explic: lumina a fost scumpită ordinar de grupul de nenorociți aflați la putere. Lupta trebuie să continue, nu? Libertatea? Poftim? Mai există așa ceva în regimurile totalitare? Libertate cu pulanele și tunurile cu apă, cu gazele lacrimogene? Cu câini de luptă? Cu pumnul în gură pentru presa NEaservită??? Mă lipsesc, dragul meu…
5. P.P.: Bref: ce-ar fi imaginea actorului Eugen Cristea, pentru o întreagă generație de copii și tineret, fără MĂGĂRUȘUL TVR și ,,Epoca” reală de-atunci, însetată de cunoaștere, științe, adevăr în cultură? 5.=E.C.: Imaginea unui om cinstit, modest, generos, îndatoritor, uneori cu haz, mai mult sau mai puțin, care a lăsat câte ceva în urma lui: câteva cărți, câteva CD-uri și, poate, o amintire frumoasă…
6. P.P.: Îmi amintesc că în 1986-1987 trudeam la o traducere despre amintirea lui Andrei Tarkovski (un text semnat de Vadim Iusov, operatorul primelor trei pelicule realizate de celebrul regizor: ,,Copilăria lui Ivan”, ,,Andrei Rubliov” și ,,Solaris”. Lângă acele memorabile serate de vizionări prezentate de critici de artă, Casa de Cultură a Studenților din Capitală sau alte săli amfitrionau spectacole one-man-show EUGEN CRISTEA, cu titlul ,,AUTOGRAF” (sau concepții teatrale, precum ,,CAMPIONUL”). Ți-am zis să-ți termini volumul de memorii, remember ? Glumesc… 6.=E.C.: Deja lucrez în plin la volum, am pierdut timpul cu cretinismele slugilor uniunii ieropene (sic!), să nu ies din casă și să-mi pun mască și pe c.r, toate aceste idioțenii dându-mi o stare proastă și, implicit, o lipsă de chef de a lucra… Destul! Gata, nenorociților! Am trecut la treabă!
7. P.P.:Pentru Decalogul tău 70, crezi că este prea deplasat dacă publicul pieselor voastre de teatru, și nu numai, ar aștepta câteva gânduri din partea actriței CRISTINA DELEANU, marea ta iubire și reazemul tău pământesc ? 7.=E.C.: Deloc deplasat, dimpotrivă! Iată: ,,Când l-am întâlnit pe Eugen, mi s-au spulberat brusc unele dintre nefericirile (mai bine zis întâmplări mai puțin fericite) pe care viața mea de până atunci le adunase. Sigur, e viața mea, toate fac parte din ea și le accept. Dar, deodată, la o vârstă destul de matură, neliniștea unei totale împliniri a fost înlocuită aproape carnal de instalarea în inima mea a unui suflețel căruia să mă dedic definitiv. Cu teamă, cu emoție am acceptat devenirea mea ca un fel de mamă, ca un fel de iubită, ca un fel de protector. Și, în necunoscut, am plecat la drum, dorindu-mi sincer să pot deveni acel partener care îi trebuie, care să-i fie pe plac. Pentru mine era deajuns și totul. Dacă e așa, știe DOAR el!!!
8.P.P.:Nu-ți închipui cât mă bucur când ne vedem toți trei pe tărâmul artelor sonore și aflu că vă refugiați mereu (în lumea asta obositoare, stresantă și nebună) în tărâmul cărților, muzicii și filmului. Care sunt operele de artă prin care v-ați salvat sufletul în acești ani de împingere socială către singurătate și mirare de neînțeles ?… 8.=E..C.: În primul rând, lectura (în sensul că s-a dublat sau triplat numărul cărților citite), muzică ,,full time”, noi compoziții, colaborări ale amândurora la diverse reviste online sau în format fizic, filme, filme, filme. Și văzute, dar și făcute. În ilegalitate șansele par a fi mai mari. Sper să nu le dau idei cretinilor de care pomeneam de mai multe ori în Decalog, sper…
9. P.P.: Arhiva Casei de Discuri a Fundației „Paul Polidor” păstrează cu sfințenie interpretările deosebite cu vocea actorilor CRISTINA DELEANU și EUGEN CRISTEA atât în audio-book-uri dedicate liricii universale ori celei românești (a se ,,vedea” poemul ,,Zburătorul” de Ion Heliade Rădulescu, imprimare din 2012), dar și în audio-book-uri cu poezie socială interzisă radio-tv, precum volumul ,,COBAI ÎN ȚARA DEZAMĂGIRILOR”, cu care ne-am chinuit sufletul împreună în perioada 2007-2011 (după filmări la emisiunea UTOPIA a Televiziunii Române). Nu ți se pare ciudat că zicerile de-atunci s-au adeverit acum ?… 9.=E.C.: Absolut deloc! Un poet devine rapid clasic – în cel mai direct sens al cuvântului – prin tematică, prin gând, prin observație atentă, prin instinct, dacă vrei și, nu în ultimul rând, prin cultură. Exact cazul tău, dragul meu Paul! Amintește-ți de poezia ta INTERZISĂ, ,,Păsărica-i la putere”, pe care am recitat-o ori de câte ori am avut ocazia. Sau ne-am creat amândoi ocazia… Uite că puterea păsăricii s-a dus pe apa sâmbetei… Acum păsărica zboară prin aresturi, nu? Cu aripile tăiate, nu? Și atunci, cum să nu crezi în Dumnezeu și în justiția divină? Hai, scrie o altă poezie, ,,Păsărica nu mai e la putere” sau ,,Aoleo, mi-a sărit țâța din gură”… Ce zici ???
10. P.P.: O să închei DECALOGUL EUGEN CRISTEA-70 cu o poezie proprie, scrisă când tu trecusei de vremea ,,Muzei de la Burdujeni”(lângă Tora Vasilescu) ori de vremea deceniilor în Radio (alături de Paula Rădulescu, Val Moldoveanu, Vasile Manta ori Mitul Ion Vova) și te-dreptai către ,,Arca Marinei” (Almășan-n.n.), poezie sub Semn de Tâlc:
,,Îngroapă-te cu mine,
Singurare, tu,
Doar de tine să am parte,
Că nu orice îngropare
Este moarte…”
La mulți ani, prieten drag, EUGEN CRISTEA! 10.=E.C.: Mulțumesc mult pentru neuitare, dragă Paul Polidor!
EUGEN CRISTEA & PAUL POLIDOR
17.03-16.04.2022
București-România