Paul Polidor:,,Lideri în film, carte, arte: Bulat Okudjava’s Century (n.9.5.1924)”//CU UMBRA LİDERİLOR în CEAFĂ: ARTİSTUL CU ORİGİNİ GRUZİNO-ARMENE ÎNTRE SPAŢİUL SOVİETİC şi MAPAMOND
Din volumul: Dan-Matei AGATHON (antologator)
Multilingvism: »Leaders dans le film, un chef-d’oeuvre, signé Paul Polidor». Curs opțional de
jurnalism audio-vizual și psihosociologie politică. Antologie de texte (1993-2023)
*Proiectul de curs include atât articole reproduse complet, cât şi fragmente din studiile autorului, pentru lectura integrală a acestora putând fi consultate volumele de Paul Polidor:
- Istorie şi Cinema (1996-Ediţia întâi şi 2007-Ediţia a doua);
-
- Lideri şi contexte: ochiul dureros al istoriei. Eseuri (2009);
- Lideri şi contexte. Relaţiile româno-azere în aria interferenţelor,1992-2008 (2009);
- Cobai în Țara Dezamăgirilor: poezii sociale (2010);
- Film şi sociologie: criminalitatea transfrontalieră – apariţii în presa on-line occidentală (2011);
- Culturologie rusă: scrieri, tălmăciri, 1982-2012 (2012);
- Lideri şi contexte: istorie, film şi criminalitate transfrontalieră (2014);
- Lideri în film: curs opțional de jurnalism vizual și psihosociologie politică (2014);
- Lideri și contexte: ORA DE ISTORIE (2015, sub semnătura Polidor Sommer);
- Istorie și Cinema. După două decenii… (2017);
- Interferential Therapy: United Nations of Poetry. Tălmăciri din lirica universală (& note bio-bibliografice, 1983-2023), 2023
CU UMBRA LİDERİLOR în CEAFĂ: ARTİSTUL CU ORİGİNİ GRUZİNO-ARMENE ÎNTRE SPAŢİUL SOVİETİC şi MAPAMOND
BULAT OKUDJAVA* CENTENARUL NAȘTERII (1924-2024)
———————-
*Autorul volumului de față a fost supranumit (în 2002, în urma turneului său multilingual în instituții de cultură și saloane literare din Aleksandrov, Riazani, Moscova) de către posturi radio-tv din Federația Rusă ,,Bulat Okudjava al României” (a se vedea seria de produse ONG multi-media ,,Arta lui Paul Polidor în casa familiei Tarkovski” (autori-antologatori: Eugen Cristea, Dumitru Balan, Serghei Karatov, Elena Armenescu, Mihail Sinelnikov, Crina Bocșan-Decusară ș.a.)
Pe 9 mai 2024 Bulat Okudjava ar fi împlinit 100 de ani. Ne-a părăsit pe 12 iunie 1997, la Paris, lăsând în urmă o operă artistică bogată şi perenă. Considerăm că termenul “artistic” acoperă cu prisosinţă atât zona sa de exprimare ca poet, prozator (în special romancier), dar şi ca autor de cântece, prin urmare cantautor. În România, din păcate, termenul ,,cantautor” e folosit de multe ori greşit, confundându-se autorii de melodii pe versuri aparţinând unor poeţi sau textieri (de regulă, de muzică uşoară), ei numindu-se, în acest caz, ,,compozitori–interpreţi” cu cei care semnează atât versurile, cât şi muzica, interpretarea vocală, acompaniamentul la ghitară (iar uneori şi aranjamentele orchestrale, precum Ivan Kucin). În acest caz avem de-a face cu autorul total, cantautorul. Curentul ,,avtorskaja pesnja” la baza căruia, din punctul de vedere al istoriei culturale reale, şi nu inventate, stă creaţia lui Bulat Okudjava, a devenit pentru spaţiul rusesc sovietic din a doua jumătate a secolului al XX-lea o veritabilă şcoală artistică, de vreme ce în 1997 apare la Moscova volumul Cântecul de autor, subintitulat ,,Carte pentru elevi şi profesori”. Era 14 martie, cu trei luni înainte de moartea »patriarhului« cântecului trubaduresc. O victorie pentru cel născut chiar de ziua înfrângerii Germaniei hitleriste. Mai ales că greutăţile cantautorilor din lumea întreagă până la recunoaşterea propriei lor creaţii pot constitui subiectul unui roman ori film, ambele palpitante. Nici viaţa lui Okudjava nu face excepţie. Ce transformări pot suferi sufletul, psihicul, moralul unui copil, al cărui tată (de altfel, un important activist de partid) este arestat şi-apoi împuşcat ? Asta se întâmpla în 1937. Okudjava a fost martorul deportării mamei, îndurând cu stoicism destui ani stigmatul de fiu al ,,duşmanilor poporului”. Pentru că multe lucruri în lumea aceasta sunt supuse şi dialecticii, lumina a revenit în viaţa artistului după aproximativ două decenii. Până în acest moment, însă, Bulat Okudjava şi-a ,,stârnit” propriile avataruri; în perioada clasei a IX-a pleacă pe front ca servant–aruncător de mine, apoi mitralior, iar, după ce-a fost rănit, ca radist în artileria grea. Georgiano-armean de origine, între 1945 şi 1950 urmează cursurile Facultăţii de filologie la Universitatea din Tbilisi, perioadă în care s-a născut şi primul cântec. După debutul în periodice (1953; de altfel, nesemnificativ) îi apare la Kaluga, în provincie (unde preda limba şi literatura rusă) prima plachetă de versuri, Lirice (1956). Din păcate, şi acest pas rămâne fără rezonanţă în mediile literare. Okudjava se întoarce la Moscova după reabilitarea mamei sale şi cucereşte, încetul cu încetul, iubitorii de muzică şi poezie din capitala sovietică.
Iniţial, şi-a prezentat cântecele într-un cerc de prieteni, apoi (din 1959) în spectacole cu public. Dacă ghitara i-a făcut ,,un mare serviciu practic”, după propria mărturisire, atunci benzile de magnetofon (pe care erau înregistrate, în timpul concertelor, melodiile sale) au înmulţit acest serviciu cu o viteză uimitoare. Publicul a crescut de la câţiva prieteni la câteva milioane de ascultători. Două dintre cântecele acestor ani au devenit emblematice : ,,Troleibuzul de la miezul nopţii”(1957) şi ,,Cântec despre Arbat”(1959). În cartierul moscovit Arbat poetul a locuit între 1924 şi 1940, unde a simţit farmecul copilăriei, mireasma clipelor de pace şi bunătate. Era vremea când stilului retoric-declarativ maiakovskian (în care Evgheni Evtuşenko îşi recita poemele, fermecând stadioane înţesate cu spectatori) i se ,,opunea” o expresie melancolică, liniştită, bonomă şi cuceritoare prin simplitatea ei. Cu tot succesul cântecelor la public, valoarea versurilor lui Okudjava nu era încă apreciată în mediile oficiale. Cel mai şocant moment al carierei sale a fost atunci când un foileton caustic din presă, care ironiza tandemul Okudjava-ghitară (şi versurile lor ,,proaste” , ,,melodiile neinspirate” etc.) face Uniunea Scriitorilor din U.R.S.S. să analizeze volumul de versuri Insulele, apărut în 1959. ,,Declicul” se produce. Este primit cu unanimitate de voturi în uniunea de creaţie. Okudjava avea 38 de ani. Curând i se deschid toate “porţile”: cântecele sale răsună atât pe discuri (imprimate la Moscova, Berlin, Varşovia ori în capitala Franţei), cât şi în filme, precum “Gara bielorusă”; “Soarele alb al deşertului” ş.a. ori în spectacole, precum cele din Australia sau teatrul parizian al lui Jean-Louis Barrault, memorabila figură din filmul lui Carné, ,,Copiii paradisului” (1945). Alături de volumele de versuri deja menţionate stau şi: Toboşarul vesel (1964); Martie mărinimosul (1967); Arbat, Arbatul meu (1976); Poezii (1984). Dar Okudjava nu este doar poet şi cantautor, ci şi un important prozator. “Cântecul” prozei la el, în principal, poartă amprenta romanului istoric. Sunt de reţinut: nuvela Bietul Abrosimov (1971) şi romanele Aventurile lui Şipov sau vechiul vodevil (1975); Călătoria diletanţilor (1976-1978) şi Întâlnire cu Bonaparte (1983). Romanul lui Okudjava Teatrul suprimat (1993) a fost onorat în 1994 cu cel mai prestigios premiu literar rusesc. Ipostazele artistului de traducător şi scenarist s-au materializat în volumele Poezia României contemporane (Moscova, 1979), în care a tălmăcit poeme din creaţia lui Nichita Stănescu şi Alexandru Andriţoiu, dar şi Picăturile regelui danez (1991, conţinând scenarii şi cântece pentru filme). Din ediţiile în limba română amintim aici două titluri: romanul Călătoria diletanţilor (apărut la Editura Univers în 1985, cu traducerea lui Nicolae Iliescu şi o prefaţă de Ion Vasile Şerban) şi o selecţie din versurile poetului sub titlul Cântecul esenţial, Editura Univers, 1987; în româneşte de Passionaria Stoicescu şi Dumitru Balan (care a semnat şi prefaţa, şi notele). Rămâne ca timpul, cu sita-i neiertătoare, să întărească valoarea scrierilor şi cântecelor lui Bulat Okudjava pentru noi şi noi milioane de cititori sau ascultători din România şi din lumea întreagă.