Polidor Fest.XXII: Chopin &Szpilman’s 75y.Book-Publishing The Pianist(1946-2021)

For INTERNATIONAL On-line POLIDOR XXII=2021 Personalized Reservations at: Solicitări înscrieri/rezervări personalizate Fest.Concurs On-line/E-mail:fundatia.paulpolidor@yahoo.com & 004.0740.47.48.14 & 004.0763.765.567 You can find the ,,Paul POLIDOR” Festival also at: www.fundatia-paulpolidor.ro 

Cu trei sferturi de secol în urmă (1946-2021) era editată în Polonia cartea de memorialistică Pianistul, în care drama milioanelor de evrei închiși, umiliți și exterminați în lagărele de concentrare din timpul celei de-a doua conflagrații mondiale (1939-1945) era rememorată prin ochii unui supraviețuitor, pianistul polonez de origine evreiască Władysław Szpilman (atenție la pronunțarea corectă în limba polonă a prenumelui (articolul Wikipedia în limba română nu abordează acest aspect, prin urmare:

Polish pronunciation: [vwaˈdɨswaf ˈʂpʲilman]) .

Povestea lui o propunem spre meditație și analiză participanților din festival prin vizionarea unui mic fragment din întruparea cinematografică a volumului, premiatul film omonim al regizorului Roman Polanski, în opinia noastră actorul Adrien Brody realizând Rolul Vieții sale. Festivalul nostru de interferențe culturale on-line propune acest demers analitic și lucrativ participanților, dar și copiilor concurenți într-un moment când întreaga planetă, unde există comunități evreiești, prin urmare și la noi, comemorează (anual după 9 octombrie) victimele Holocaustului. De ce marcăm 110 ani de la nașterea (1911-2021) artistului Szpilman în festivalul nostru internațional on-line dedicat exclusiv interferențelor culturale? Întrucât tocmai istoria interferențelor culturale a făcut  posibilă  recunoașterea  sa  pe  plan  mondial.  Cel  care  a dat ,,lumină”rememorării  avatarurilor vieții acestui rafinat artist evreu (Władysław Szpilman – între altele, compozitor, dar și magnific interpret al creațiilor chopiniene) pe banda sonoră a filmului (soundtracks) este pianistul polonez  Janusz Olejniczak. Propunem din fragmentul de peliculă către studiu participanților la secțiunile ,,Interpretare muzică cultă”și ,,Culturologie în estetica artelor”Balada Nr.1 în sol, Op.23 / Ballade No. 1 in G Minor, Op. 23. În acest context nu suntem de acord cu opinia tânărului actor N.C. de la teatrul ,,Stela Popescu” (credem  că marea actriță se-ntoarce-n mormânt ,,auzind”cum sună monologul, de fapt o lectură din volumul Pianistul în gura unui actoraș care-și face reclamă pe Internet, întinând, prin neprofesionalismul său, imaginea numelor Władysław Szpilman și Stela Popescu), opinie conform căreia cartea este mai bună de zece ori decât filmul. Opinia respectivă ignoră astfel efectul dărâmător al interferențelor dintre arte când, în filmul Pianistul dacă, prin absurd, nu te marchează arta actorului Adrien Brody (memorabil în rol!…), măcar muzica lui Chopin să te emoționeze în sinestezica interpretare a lui Janusz Olejniczak, artă care transcende timpul  înfățișând și înglobând istoria schimonositului chip al urii nazismului împotriva evreilor.

Paul Polidor, membru al Academiei de Literatură și Arte a Ucrainei, 9-11 oct.2021

 

 

 

Pin It on Pinterest