POLIDOR-Fest.XXII: Mincu Lorena: Factori determinanți în întârzierea limbajului la copii/Lucru: Limbi și limbaje-Vietnameza muzicală

POLIDOR-FEST.On-line 2021 / S-AU ÎNCHIS ÎNSCRIERILE pentru JUDEȚELE: 1.DOLJ  2.ILFOV  3.BUZĂU   4.IALOMIȚA  5.CĂLĂRAȘI   6.TULCEA   7.GORJ   8.MEHEDINȚI   9.CARAȘ-SEVERIN  10.HARGHITA  11.TIMIȘ   12.HUNEDOARA   13.SIBIU   14.BIHOR   15.ALBA    16.SATU MARE    17.SĂLAJ   18.COVASNA   19.VASLUI  20.MARAMUREȘ    21.SUCEAVA    22.BOTOȘANI    23.NEAMȚ   24.IAȘI  25.PRAHOVA  26.CLUJ  27.ARAD   28.GIURGIU  // COMUNICAT ONG ( 19.11.2021) Orice înscriere a unei persoane în festivalul-concurs on-line după data de 19.11.2021 din județele de mai sus,  România, se consideră rezervare personalizată & înscriere pentru ediția a XXIII-a din 2022 ! INTERNATIONAL POLIDOR-FEST.ON-LINE / CULTURAL INTERFERENCES (1998/1999-2021)  For INTERNATIONAL On-line POLIDOR XXII=2021 Personalized Reservations at: Solicitări înscrieri / rezervări personalizate Fest.Concurs On-line / E-mail:fundatia.paulpolidor@yahoo.com & 004.0740.47.48.14 & 004.0763.765.567 You can find the ,,Paul POLIDOR” Festival also at:www.fundatia-paulpolidor.ro//Mижнародна Лiтературно-Мистецька Академiя України &Internationale Akademie für Literatur, Kunst und Kommunikation / Vertretung in Deutschland – Österreich – Tschechische Republik: Pentru evoluția noastră spirituală, a copiilor  și  tinerilor  între  5 și 90 de ani: FESTIVALUL INTERNAȚIONAL de interferenţe culturale  (Ed. XXII, ON-LINE: 25.05.2021-25.05.2022)  Paul Polidor

FACTORI DETERMINANȚI ȊN  ȊNTÂRZIEREA LIMBAJULUI LA COPII

Prof. Logoped Lorena Mincu-CLI 1*, Bucureşti

Lector, corector, DTP-editor: PAUL POLIDOR – Membru al Academiei de Literatură și Arte a Ucrainei / Mижнародна Лiтературно-Мистецька Академiя України & Laureat / Medaliat: Akademie für Literatur, Kunst und Kommunikation / Vertretung in Deutschland – Österreich – Tschechische Republik

Considerat „un blocaj al ritmului de evoluție, care se abate de la normal”, întârzierea de limbaj desemnează o întârziere în apariția și dezvoltarea vorbirii copilului, care devine simptomatică în jurul vârstei de 3 ani și se distinge prin numărul redus de unități lingvistice pronunțate alterat și care nu sunt utilizate în propoziții simple, în condițiile în care analizatorul auditiv este dezvoltat normal,  complexul fono-articulator este în limitele normalității, iar nivelul de dezvoltare intelectuală corespunde vârstei cronologice.

Vorbirea este o activitate care implică  participarea și coordonarea unui complex de procese psihice și componente constituționale, pornind de la zonele corticale de proiecție, traseele neuronale responsabile cu transmiterea sinaptică a impulsurilor nervoase, starea generală de sănătate, particularități constituționale ale complexului fono-articulator, nivelul de dezvoltare al analizatorilor. De aceea, etiologia întârzierii de limbaj identifică factori ce aparțin unor cauze prenatale, perinatale sau postnatale, identificând patru categorii: factorii neurogeni, somatogeni, psihogeni și constituționali.

Factorii neurogeni

Încadrați în categoria de condiții care pot apărea prenatal, perinatal sau postnatal, factorii neurogeni definesc acele afecțiuni de tipul leziunilor cerebrale care determină intensitatea sindromului în funcție de gradul de atingere cerebrală. Aceste situații de risc apar în urma unei boli a gravidei, care poate acționa asupra copilului atât în stadiul intrauterin, cât și la naștere sau post-partum. Tipul de tulburări, care au fost identificate ca având un impact negativ asupra evoluției vorbirii sunt:

-A: hipoxia cu hemoragii difuze care provoacă consecințe neurologice, precum debilitatea motorie sau strabismul, și

-B:  întârzierea în mielinizarea căilor motorii și asociative, determinând o pondere mai mare a sindromului în cazul băieților, deoarece mielinizarea se produce mai repede la fete, fapt observat în progresul mai rapid al acestora față de al sexului masculin.

Pe de altă parte, consecințele neurologice ale unor leziuni cerebrale pot avea un impact semnificativ în întârzierea debutului și dezvoltării limbajului prin afectarea procesului de organizare a vorbirii în structurile cerebrale. 

Factori somatogeni   Condițiile, care determină tulburări ale organismului ca urmare a unor mutații în celulele somatice, având consecințe  în dezvoltarea somato-neuropsihică, precum bolile infecțioase recurente sau bolile cronice cu evoluție îndelungată, au un efect debilitant asupra debutului vorbirii, studiile indicând posibilitatea ca afecțiunile survenite în primele șase luni de viață să determine „atingeri cerebrale” care ar putea afecta segmentul asociat producerii vorbirii. Printre bolile care sunt susceptibile de a provoca consecințe în plan cerebral sunt bronhopneumonia, otita, distrofia, rahitismul. Probabil că vor mai fi incluse și alte condiții medicale care influențează evoluția vorbirii, în timp. 

Factori psihogeni     Vorbirea este activitatea care începe să fie învățată încă în primele momente ale vieții, când copilul își ascultă părinții, îi urmărește cu ochișorii, le testează reacțiile la diverse sunete pe care le emite. Așadar, totul pornește de la ascultat, de la relația pe care adultul o construiește cu micuța făptură care îl urmărește cu curiozitate și încredere. Când această legătură nu există sau este saracă, vorbirea nu poate fi învățată cu ușurință, iar copilul începe să se simtă abandonat și se retrage în lumea fragilă și lacunară pe care și-a proiectat-o în singurătate. Aceste semne, alături de lipsa îngrijirii de bază, definesc un mediu defavorabil dezvoltării atât intelectuale, cât și a limbajului. Lipsa stimulării copilului determină întârziere în dezvoltarea deprinderilor senzoriale, iar atașamentul nesigur pe care îl simte acesta provoacă  inhibiție în explorarea mediului și în motivația pentru exprimare verbală.  O altă cauză psihogenă care determină întârziere în dezvoltarea vorbirii este suprasolicitarea verbală de tip „bilingvist” în perioada antepreșcolară, condiție a instalării unei tulburări de opoziție, ce se poate manifesta prin mutism voluntar.

Așadar, factorii de tip psihogen pot fi grupați astfel:

  • factori dismaturativi, cu rol frenator în evoluția vorbirii: lipsa atenției, afectivităţii și a grijii de bază față de copil;
  • factori nevrozanți, care survin pe fondul unei situații conflictuale, ca urmare a unei tulburări a relațiilor dintre părinte și copil, care generează un comportament de „recul” manifestat prin opozanța față de adult și mediu;
  • factori constitutivi, care există în structura de personalitate ca urmare a unor condiții medicale anterioare invalidante, precum deficitul intelectual.

Factori constituționali      Implicarea unor condiții constituțional-ereditare în apariția întârzierii în vorbire determină un anumit grad de „debilitate de limbaj”, definită ca o trăsătură înnăscută de tip constituțional care are impact la toate nivelurile limbajului și care se manifestă sub forma întârzierilor în vorbire,  a dislaliilor- până în 3 ani, și a tulburărilor articulatorii grave, după 5 ani, degenerând până la forme de agramatism și dificultăți în învățarea cititului și a scrisului. Trebuie menționat faptul că aceste tulburări nu au ca și condiție existența unor leziuni neurologice. În concluzie, o bună cunoaștere a etiologiei retardului de limbaj este o condiție necesară în înțelegerea particularităților manifestării simptomatologiei în fiecare caz și identifică direcțiile de intervenție în etapa terapeutică.

——————————

*CLI-1=Centrul Logopedic Interșcolar, Nr.1, București-România (CMBRAE)

============================================================================

Pentru participanții la: INTERNATIONAL POLIDOR-FEST.XXII=1998-2021 CULTURAL INTERFERENCES:

propunere de lucru / studiu: LIMBI și LIMBAJE (Vietnameza muzicală)

BỐNG BỐNG BANG BANG

BỐNG BỐNG BANG BANG (TẤM CÁM: CHUYỆN CHƯA KỂ OST) Executive Producers: NGÔ THANH VÂN – TRẦN NGUYỄN THẢO NGUYÊN Producer: GIANG HỒ Co – Producer: HUYỀN HUỲNH Composer: ONLY C Mixed By: NGUYỄN PHÚC THIỆN , ONLY C Director: KHƯƠNG VŨ D.O.P: TINO NGUYỄN Camera man: LEE NGUYỄN Production Manager: LY BÙI Production Assistants: TRẦN ANH TÚ – NGUYỄN HOÀNG THANH VY Editor: KHƯƠNG VŨ Post Production: CHAIDAO Art Directors: JUN PHẠM – GIANG HỒ – VINH ĐẶNG Set Design: LÊ VÂN – SUNLE Still & BTS Photographers: LUK MY – NHƯ VÕ Production Coordinator: PHOENIX VŨ Talent Coordinator: TÂM QUÁCH Talent Assistant: ROSE ĐẶNG Choreographer: BẢO BẢO Dancers: OH DANCE TEAM Makeup Artist: LÂM NGUYỄN Fashion Designer: HUỲNH MỸ NGỌC Costume Supervisor: TRẦN NGỌC NGÂN – HỒ XUÂN TÚ PR Manager: NGÂN DƯƠNG PR Assistant: MINH VÕ – ANH THƯ Lighting equipmenrt: K-LIGHT Camera equipment: LENSPRO

Pin It on Pinterest