NGO-,,Paul Polidor”s Music (Audio-CD:,,Memoria del fuego”) in Las Palmas de Gran Canaria-2001 (Lyrics by Justo Jorge Padron / In Romanian: pe 1.10.2023 marele poet spaniol ar fi împlinit 80 de ani.) Music, Arrangements & Performed in Spanish by Paul Polidor.
NGO-,,Paul Polidor”s Music (Audio-CD:,,Memoria del fuego”) in Las Palmas de Gran Canaria-2001 (Lyrics by Justo Jorge Padron / In Romanian: pe 1.10.2023 marele poet spaniol ar fi împlinit 80 de ani.) Music, Arrangements & Performed in Spanish by Paul Polidor.
2005-NGO ARCHIVE:
Traian T.Coşovei (28 nov.1954-1 ian.2014):
,,Identitatea spirituală, culturală în plină diversitate stilistică, dar aflată sub spectrul globalizării, îşi găseşte expresia sensibilă prin efortul liric profund, pe care îl întreprinde acest trubadur modern.”
Unul dintre promotorii culturii româneşti în spaţiul european se dovedeşte a fi Paul Polidor, poet, muzician, cantautor şi menestrel, de câţiva ani el susţine un ambiţios proiect cultural . Fundaţia sa culturală a promovat cultura românească în spaţii culturale şi spirituale europene atât prin arta poeziei, cât şi prin cântecul său inconfundabil, ce deschide o amplă valorificare a zestrei noastre spirituale in jurul ideii de comunicare.
Fundaţia ,,Paul Polidor” a deschis o cale de comunicare cu Macedonia, Azerbaijan, Turcia, Insulele Canare, Slovacia, Cehia, Bulgaria etc. Repere ale efortului său stau mărturiile de la prezenţa la Struga, unde, cândva, a fost încununat cu lauri Nichita Stănescu.
Peste tot , versul şi vocea lui Paul Polidor vibrând pe aceeaşi lungime de undă poetică, au reflectat traseul intelectual al unor autori clasici ori contemporani dincolo de hotarele ţării.
Într-un recent recital desfăşurat la Muzeul Naţional al Literaturii Române din Bucureşti, cantautorul şi-a lansat câteva din ultimele CD-uri: ”Memoria del Fuego” –recital al poetului spaniol Justo Jorge Padrón pe muzica lui Paul Polidor; “Poezie cântată: Haos – Eugen Cristea şi Paul Polidor” şi Sung Poetry (13) –“Steluţa Istrătescu şi grupul Ştrengarii”.
Din CD-ul realizat alături de actorul Eugen Cristea remarcăm prelucrările muzicale pe versuri semnate de Ana Blandiana, Adi Cusin ori Rafael Alberti, Miljurko Vukadinović, Bahtiar Vahabzade, Bogomil Gjuzel etc.
În urma recitalului de la Târgu –Mureş, în urmă cu aproape un an, Alex Cristescu nota în jurnalul “Cuvântul Liber”: ,,Solistul serii, Paul Polidor, este şi poet, şi compozitor – după poemele respective a compus nişte piese muzicale. El nu va cânta numai cu vocea – deşi are o voce superbă – , ci şi la un instrument supramodern, pe care din nefericire nu-l pot defini şi care ne dă multe efecte. Foarte interesant că acest gen, deşi instrumentul l-a folosit mai mult pentru muzica uşoară, repet, acest gen se apropie mai mult de muzica cultă. Prin fineţe, prin ceea ce exprimă, prin mediul în care îşi desfăşoară activitatea, prin cultura compozitorului şi a mediilor pe care le frecventează… nu se aseamănă cu un concert de beat-nici sau nici măcar apropiat jazz-ului. S-au trimis discuri, s-au audiat piesele respective şi nu a fost întâmplător acceptat de Filarmonică”.
Recitaluri similare de muzică şi poezie îl determinau pe Florin–Silviu Ursulescu (critic muzical Radio România şi Actualitatea Muzicală, revistă a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România) să afirme: ,,La aceste întâlniri, la aceste concerte pe care le organizează Paul Polidor, am câteva sintagme pe care le folosesc mereu şi nu am ce să fac, trebuie să le repet. Ceea ce face el se înscrie, în continuare, pe o linie complet neobişnuită, ciudată în zilele noastre; această nebunie, această îndârjire cu care luptă contra peisajului tot mai anticultural, gusturilor tot mai urâte, de marginea societăţii, contra lipsei de ierarhie, lipsei de bun gust. ” /…/ Asemeni lui Florin –Silviu Ursulescu, repet şi eu afirmaţiile pe care le-am făcut cu ocazia unei alte întâlniri în Rotonda Muzeului Naţional al Literaturii Române :,,Ceea ce ne surprinde la Paul Polidor, dincolo de faptul că are un nume predestinat şi cu sonoritate managerială, este măiestria sa în selecţionarea versurilor; registrul acestora nu se încadrează într-un curent sau o manieră literară. Compozitorul îşi alege poeţi din generaţii total diferite, de la clasicii literaturii până la autori contemporani români, optzecişti, nouăzecişti, cu alte cuvinte orice poezie care se pretează a fi însoţită de melos, de melopee.”
Paul Polidor face din polifonie multiculturalitate. De la poezia rusă până la cea arabă, română, macedoneană, spaniolă ori basarabeană, tânărul compozitor, absolvent, de altminteri, şi al Facultăţii de limbi străine – filologie rusă a Universităţii din Bucureşti, reuşeşte, în turneele sale, să electrizeze publicul de pe întreg mapamondul. De la Moscova la Baghdad şi înapoi la Bucureşti via Chişinău, cantautorul lasă în urma sa parfumul unei muzici de o ferocitate senzuală, graţioasă.
Identitatea spirituală, culturală în plină diversitate stilistică, dar aflată sub spectrul globalizării, îşi găseşte expresia sensibilă prin efortul liric, cultural, profund, pe care îl întreprinde acest trubadur modern.
TRAIAN T. COȘOVEI
Decembrie, 2005